Barcelona Guide

Min vän Linda och hennes pojkvän ska strax till Barcelona och jag lovade henne att skriva en liten Barcelona guide så tänkte att ni också kan få ta del av den...

Restauranger

La Flauta
Balmes 164 (metro Diagonal L5) - Barcelonas bästa tapas! Jätte trevlig personal också.
Ciudad condal Rambla de Catalunya, 18 (metro plaza cataluña) - God tapas, väldigt populärt och mer centralt än La flauta
Rosa del raval Carrer angels 6 - Jätte god mexikansk mat, goda drinkar också.
Rosa negra Via laitana 46 (metro Urquinaona) - Samma som Rosa del raval

Finns många bra restauranger!
Tips! Håll dig borta ifrån restaurangerna på La Rambla!
svindyrt och dålig mat.

Pubar/barer

Guru
Carrer de Josep Anselm Clavé 19 (längst ner på la rambla)- Barcelonas godaste drinkar! Jag älskar deras mojito, plus att bartenderna är väldigt snygg och trevlig. röktillåtet
Ryans Ample 28 (samma gata som Guru fast gatan byter namn högre upp) Irlänsk pub med billig öl. röktillåtet
George payne Plaza Urquinaona, 5 (metro Urquinaona L4 & L1)- Irlänsk pub med bra priser, bra drag på måndagar. Även ett litet dansgolv.
röktillåtet
bosc de les fades Passatge Banca 7, (ligger vid museu de cerca) - supermysig bar inredd som en regnskog. Rökfritt

Nattklubbar

Nere vid stranden hittar du massa nattklubbar med olika musikstilar.
Passeig Marítim (metro stationen är Villa Olympica L4 gula linjen)


Sevärdigheter

Park güell
Sagrada familia
Tibidabo
Casa Milla
Camp Nou
Fontana Magica

Jag rekomenderar er att ta Turistbussen från plaza cataluña för att se så många sevärdigheter som möjligt.
ett dagskort kostar 21Euro och det är värt det! Jag har själv åkt den.

Shopping

Portal del Angel
- där hittar du bla. Zara, H&M, Desigual, Bershka, River Island, Vero moda och massa andra småbutiker.
Passeig de gracia - där hittar du alla märkesbutiker som Gucci, Armani, Luis Vuitton mfl.
Varuhuset Corte Inglés - motsvarighet till vårat NK
Carrer de pelai - Berskha, stratovarius, Tezenis (billiga underkläder), massa skoaffärer mm.

Sedan finns det massa små affärer i både Barrio gotico och Raval så där är det värt att promenera.
Undvik/var försiktig i Raval på kvällstid.


Comment
Postat av: Malin

Åh vad jag längtar ner igen! :p

2010-07-04 @ 23:02:23
URL: http://malinrickardsson.blogg.se/
Postat av: Jenny

Wihoo, tack för bra tips!! Jag har precis flyttat till Barcelona och behöver alla tips jag kan få på bra ställen :) Jag ska plugga spanska här och förhoppningsvis hitta ett jobb sen så jag kan stanna läääänge!! Hittade en lägenhet hos barcelona-home.com och allt har varit super hittills. Nu behöver jag bara lära känna stan, hitta alla bra ställen och lära mig spanska :D Din guide blir en bra början, hehe. Tack och ha det bra! Jenny

2011-09-09 @ 12:43:51

Leave a comment:

Name:
remember me?

E-mail:

URL/Blogadress:

Comment:

Trackback

Choose your own language

RSS 2.0